Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-03-30

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 30. března 1998 č. 218 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací
a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 420)


Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Vedení MŽP', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovi- tostí, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 420), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády



Předseda vlády

Ing. Josef T o š o v s k ý , v. r.



P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 30. března 1998 č. 218




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady
č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 420)


Vláda na jednání své schůze dne 30. března 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 420), a s tímto návrhem s o u h l a s i l a z dále uvedených důvodů.

Podle předloženého návrhu zákona mají být od daně dědické a od daně darovací zcela osvobozeni příbuzní v řadě přímé a manželé (I. skupina poplatníků). Návrh je odůvodňován potřebou odstranit tvrdost zákona u této skupiny poplatníků a zabránit pocitům křivdy, ke kterým dochází v případech tragických událostí v rodině, kdy rodina není schopna po ztrátě živitele zaplatit dědickou daň. Osvobození od daně darovací u nejbližších příbuzných je odůvodňováno potřebou umožnit převody majetku za situací, kdy dosavadní vlastník z velmi vážných, zejména zdravotních, důvodů, nemůže vykonávat vlastnická práva k majetku a chce majetek předat potomkům nebo manželovi. Dalším důvodem pro osvobození nejbližších příbuzných od daně darovací je potřeba stejného přístupu při převodech majetku děděním a darováním. V tomto směru by však měly být upraveny a sjednoceny sazby obou daní u poplatníků ve II. a III. skupině, neboť podle současné právní úpravy jsou sazby daně dědické o polovinu nižší.

V roce 1997 činily příjmy státního rozpočtu České republiky u daně dědické 116 mil. Kč a u daně darovací 350 mil. Kč. U příbuzných v řadě přímé a manželů je zdanění majetku v České republice zvýhodněno poměrně rozsáhlým osvobozením. U movitého majetku jsou osvobozeny od obou daní movité věci osobní potřeby do výše 1 mil. Kč, vklady na účtech u bank, peněžní prostředky v hotovosti a cenné papíry rovněž do souhrnné výše 1 mil. Kč a dále pak první převody a přechody majetkových podílů v družstvech. U nemovitostí jsou zcela osvobozeny od daně dědické i od daně darovací první převody a přechody zemědělského majetku vydaného podle zákona o půdě a převody a přechody nemovitostí, které jsou kulturními památkami.


V souvislosti s projednáváním návrhu tohoto zákona se považuje za nutné upozornit na některá jeho úskalí.

Předložený návrh zákona neřeší důsledky pokrytí výdajů státu související s projednávání dědictví. V současné době soudy, které rozhodují o dědictví, nevybírají žádné poplatky, obdobně katastrální úřady provádějí zápisy do katastru nemovitostí v případech nabytí nemovitostí děděním bez jakékoliv úplaty. Tyto výdaje jsou hrazeny ze státního rozpočtu a ročně činí přibližně 20 až 30 mil. Kč. Navrhovaná právní úprava by znamenala, že u dědictví mezi nejbližšími příbuznými by náklady soudů a katastrálních úřadů nebyly ani zprostředkovaně kompenzovány úhradou daně dědické a stát by tak vlastně dotoval dědické řízení ze svého rozpočtu.

Přijetí navrhované novely zákona by znamenalo určitou nerovnost daňového zatížení ve vztahu k cizině. Cizí státní příslušníci by při nabytím majetku děděním, který se nachází na území České republiky, byli od daně dědické osvobozeni a naopak naši občané by při nabytí majetku v cizině byli podrobeni dani dědické v cizině. Osvobození od daně dědické přiznané v České republice může znamenat přesměrování placení daní do příjmů jiného státu, v němž má dědic trvalý pobyt.

Dalším možným úskalím předloženého návrhu zákona je, že navrhované osvobození u daně darovací by umožňovalo spekulativní (opakované) převody majetku v rodině, což by mohlo vést k daňovým únikům u daně z příjmů fyzických osob, zejména v souvislosti s podnikáním.

Navrhované řešení spočívající v úplném osvobození bezúplatného nabytí majetku mezi nejbližšími příbuznými by ve své podstatě znamenalo zcela odlišné pojetí těchto majetkových daní ve srovnání s úpravami ve státech Evropské unie namísto sbližování s právními systémy těchto států. Předložený návrh je zřejmě i reakcí na uvažované zavedení majetkových přiznání.

Rovněž je nutno upozornit na skutečnost, že ze zdanění by byly vyňaty také dary do ciziny mezi nejbližšími příbuznými, což by mohlo mít nežádoucí důsledky při bezplatném vývozu movitých věcí do ciziny. Současně je třeba upozornit na možné daňové úniky u daně darovací při darování nemovitostí v případech, pokud by nebylo vyžadováno podání daňového přiznání a prokazování stupně příbuzenského vztahu mezi dárcem a obdarovaným (například daňové úniky při převodech nemovitostí u osob stejného příjmení, které nejsou nejbližšími příbuznými, ale jsou ve vztahu sourozeneckém, zeť-snacha, bratranci, strýc-synovec apod.).

K vlastní legislativní úpravě uvedené v § 19 se poznamenává, že na jedné straně v § 19 odst. 2 písm. b) návrh zcela osvobozuje od daně dědické a daně darovací bezúplatné nabytí vkladů na účtech u bank, peněžních prostředků a cenných papíru v tuzemsku mezi nejbližšími příbuznými, na druhé straně v § 19 odst. 2 písm.
a) návrh ponechává osvobození movitých věcí osobní potřeby, pokud tyto věci po dobu jednoho roku před nabytím nebyly součástí obchodního majetku zůstavitele nebo dárce do 1 mil. Kč. Uvedený nedostatek by bylo možno odstranit vztáhnutím osvobození uvedeného v § 19 odst. 2 písm. b) i na písm. a) tohoto návrhu.

Předložený návrh zákona neřeší finanční dopad na státní rozpočet z titulu osvobození nejbližších příbuzných od daně darovací. S přihlédnutím k tomu, že nelze přesně odhadnout do jaké míry by s ohledem na rodinné poměry dosavadní vlastníci nemovitostí převáděli bezúplatně své nemovitosti na nejbližší příbuzné, nutno uvažovat se snížením příjmů u daně darovací o přibližně 150 mil. Kč.