Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-12-18

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. prosince 2000 č. 1297 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se ruší zákon č. 36/1960 Sb.,
o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 783)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se ruší zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 783), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se ruší zákon č. 36/1960 Sb.,
o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 783)


Vláda na jednání své schůze dne 18. prosince 2000 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se ruší zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 783), a vyjádřila s tímto předloženým návrhem n e s o u h l a s, a to zejména z dále uvedených důvodů.

1. Ústava České republiky v hlavě sedmé zakotvuje územní samosprávu České republiky. V čl. 99 vymezuje územně správní členění na obce a vyšší územní samosprávné celky a v dalších článcích této hlavy pak vymezuje jejich ústavní rámec. Na tuto ústavní úpravu navazuje ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, a konečně pak zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze a zákon č. 127/2000 Sb., o okresních úřadech, které upravují územně samosprávné a územně správní členění státu.

Z dikce § 1 a následujících ustanovení zákona č. 36/1960 Sb. vyplývá, že jde o zákonnou úpravu, která vymezuje územní členění státu, a to ve smyslu členění geografického, nikoliv územně správního či samosprávného. Uvedený zákon tedy není v rozporu s Ústavou České republiky, neboť jeho obsahem je úprava odlišná od úpravy obsažené v hlavě sedmé Ústavy České republiky.

2. Některé orgány moci výkonné a soudní využívají zákon č. 36/1960 Sb., pro vymezení své územní příslušnosti. Například zákon č. 436/1991 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky, ve znění pozdějších předpisů, spojuje v § 8 odst. 1 sídla a obvody okresních soudů s územím a sídlem okresů, v § 7 pak sídla a obvody krajských soudů výslovně váže na shodu s územím a sídlem krajů podle uvedeného zákona. Rovněž zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, v § 33 odst. 2 vymezuje obvody vrchních soudů prostřednictvím obvodů krajských soudů. Přijetí předloženého návrhu zákona by bez současné novelizace uvedených zákonů znamenalo, že by se soudní soustava České republiky ocitla bez zákonného vymezení obvodů a sídel okresních, krajských a vrchních soudů a byl by tak znemožněn výkon soudnictví.

Zrušení zákona č. 36/1960 Sb. bude zváženo při přípravě návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti se zrušením okresních úřadů, který má být podle Plánu legislativních prací vlády předložen Parlamentu České republiky ve 4. čtvrtletí 2001.