Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2004 > 2004-01-14

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 14. ledna 2004 č. 42 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 238/1992 Sb.,
o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu
a o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů),
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 550)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 550), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády



Předseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.





P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 14. ledna 2004 č. 42





S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 238/1992 Sb.,
o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu
a o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů),
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 550)



Vláda na jednání své schůze dne 14. ledna 2004 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 550), a uplatňuje k němu dále uvedené připomínky.

1. Vláda považuje za správné a žádoucí, aby ochrana veřejného zájmu a zamezení střetu zájmů se vztahovaly i na členy zastupitelstev územních samosprávných celků. Zařazení členů zastupitelstev krajů, hlavního města Prahy a obcí s rozšířenou působností do výčtu veřejných funkcionářů na než se vztahují omezení a povinnosti stanovené zákonem a vyjmutí členů zastupitelstev ostatních obcí z těchto povinností však zakládá stav nerovnosti práv a povinností členů zastupitelstev územních samosprávných celků, který není nijak odůvodněn. Bylo by proto nezbytné, aby povinnostem, vyplývajícím z ochrany veřejného zájmu, byli podrobeni členové zastupitelstev všech územních samosprávných celků a nikoli pouze vybraný okruh zastupitelstev.

2. Navrhované řešení je neúplné, neboť zcela pomíjí členy zastupitelstev městských částí hlavního města Prahy a městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst, jejichž úřady v drtivé většině vykonávají působnost obecních úřadů obcí s rozšířenou působností.






3. Předložený návrh zákona představuje nepřímou novelu zákona o obcích, o krajích a o hlavním městě Praze. Tyto zákony upravují v případě zastupitelů krajů a obcí jejich postavení jako veřejných funkcionářů i problematiku případného střetu zájmů (například § 70 a § 8 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích /obecní zřízení/, ve znění pozdějších předpisů, § 32 odst. 1 a § 34 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích /krajské zřízení/, ve znění pozdějších předpisů, a § 51 odst. 2 a § 51 odst. 5 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů). Předložený návrh zákona neřeší vztah zákona o střetu zájmů k těmto právním úpravám a vytváří tak nebezpečí vzniku kolizí mezi těmito zákony.

Rovněž tak v bodě 31 předloženého návrhu zákona, jímž se mění ustanovení § 11 odst. 6, se stanoví zcela nová působnost kontrolních výborů než je stanovena uvedenými zákony, zejména dává kontrolním výborům rozhodovací pravomoc, což je s těmito zákony zcela v rozporu. Kontrolní výbory zastupitelstev jsou zřizovány jako poradní a iniciativní orgány bez jakékoliv rozhodovací pravomoci. Členy těchto výborů mohou být i občané obce (kraje, hlavního města Prahy), kteří nejsou členy zastupitelstva. Předložený návrh zákona neobsahuje nezbytná procesní ustanovení upravující postup při ukládání pokut, popřípadě odkaz na jiný právní předpis, podle něhož by se při ukládání pokut postupovalo.

Z uvedeného vyplývá, že požadovaného cíle lze dosáhnout pouze přímou novelou zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) a zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze. Tím bude ochrana veřejného zájmu systémová a komplexní a předejde se případným rozporům s jinými ustanoveními těchto zákonů.

4. Z předloženého návrhu zákona není zřejmé, z jakého důvodu podle nového znění ustanovení § 2 odst. 1, obsaženého v bodech 2 a 3 návrhu novely, byli z plnění povinností uvedených v původním odstavci 1 písm. a) vyloučeni členové vlády a vedoucí ústředních správních úřadů, v jejichž čele není člen vlády. Tento záměr není vysvětlen ani v důvodové zprávě k návrhu zákona.

5. Vláda v krátké době předloží Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky komplexní návrh nové právní úpravy ochrany veřejného zájmu a zamezení střetu zájmů a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat tento vládní návrh současně s předloženým poslaneckým návrhem.